یک صاحبنظر مسائل بین‌الملل ابزارهای ایران در برابر تحریم‌های اروپا را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۹۰۶۹۴

محسن پاک آیین دیپلمات پیشین کشورمان در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره راهکارهای مناسب برای پاسخ ایران به تحریم‌ها و فشارهای اروپا خاطرنشان کرد: اقدامات غرب در رابطه با تحولات داخل ایران دخالت در امور داخلی کشورمان محسوب می شود و این رویکرد نقض فاحش مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است.

وی ادامه داد: آنها از یکسو از اغتشاشگرانی که برخی از آنها به جان و مال مردم آسیب رساندند دفاع می کنند و از سویی دیگر خلاف مقررات بین‌المللی در امور داخلی ایران دخالت می‌کنند و علاوه بر آن  هدفشان این است که با اعمال تحریم، روی ملت ایران فشار بیاورند.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان درباره مهمترین راهکار برای مقابله با تحریم های جدید اروپایی گفت:  بهترین شیوه اقدام برای خنثی سازی تحریم ها است و باید از مسیر مقاوم سازی اقتصاد در برابر همه فشارهای خارجی و تحریم‌ها خودمان را مقاوم کنیم تا عملا تحریم های اروپا بی اثر شود و آنها از استفاده از این حربه ناامید شوند.

پاک آیین اظهار کرد: برای اینکه مشخص شود ما در مقابل آمریکایی ها و اروپایی دست بسته نیستیم، تحریم متقابل می‌تواند یک راهکار مناسب باشد. در عین حال این امکان هم فراهم است تا با استناد به منشور سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوقی نسبت به طرح شکایت از کشورهای غربی اقدام کنیم.

وی استفاده از دیپلماسی عمومی را راهکار مناسب برای پاسخ به اقدامات غربی ها دانست و گفت: ما می‌توانیم از طریق نهادهای غیر دولتی و همچنین اشخاصی که در حوزه های رسانه ای،‌ هنری و سیاسی فعال هستند استفاده کنیم و آنها را به کشورهای اروپایی بفرستیم تا با تولید مستندات و دیگر آثار فرهنگی اقدامات کشورهای اروپایی مثل آلمان را که سابقه فروش سلاح شیمیایی به عراق را دارد به چالش بکشانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها